Szerelemtl Sjtva Down by Love 2003.
Home Alone - hallra jellve
Sas Tamsnak egyszer mr bejtt a minimalizmus, s most ismt szerencst prblt, de emelt ttekkel. Amg a Pressz csupn egyetlen helysznen jtszdott, addig ez a film mr egy helysznen jtszdik s egyszerepls is egyben. Ami kismrtkben gygyszer, nagy mrtkben gyakran orvossg, lssuk, hogyan veszi ki magt ez az rdekes koncepci.
A minimalizmus nagyon jl szokott mkdni, a letisztultsg fl egszsg, illetve fl siker. Lehet, hogy a nzknek menet kzben gondot okoz a film segtsge nlkl, mintegy nerbl fenntartaniuk a figyelmket (pldul az egyhelysznes Kocka estben), de aztn, a mozibl kijvet learathatjk a babrokat. Amg a knnyebb slycsoportak, a kevsb elsznt nzk bosszankodva keresik az utat a kijrat fel, mi magunk kiegyenslyozottan indulhatunk el esti srzsnk helyszne fel, ahol a "hitetlenek" krdseire, "tmadsaira" remek vlaszok gyrtsval szrakoztathatjuk magunkat. Pldul: "nem vletlenl volt ilyen minimlra vve, pont ez volt a rendez clja, nem rted?".
A Szerelemtl Sjtva, amely Gothr Ptertl eltren csak a cmet vette klcsn egy klasszikus filmtl, a Trvnytl Sjtvtl (Down By Law) egy fiatal lny htkznapjait veszi nagyt al. A roppant bjos sznszn, Kovcs Patrcia azt adja el neknk, hogy Pesten l, a Szv utcban, szval a legjobb kzegben, rgi pesti brhz, nem fnyz, s pp ezrt nagyon fiatalos.
Spagettit fz magnak, telefonlgat, j kis cuccokban mszkl, egyszval kimondottan bartsgos a helyzet. gy tnt, egy rgi lmunk vlik valra. Jprszor gondoltunk mr arra, hogy mint a kakas csignl, brcsak vgig a kzept ehetnnk, brcsak hanyagolhatnnk a tbbi szereplt, s egyedl a fszerepln mindennapjait kvethetnnk nyomon. Ht most itt a nagy lehetsg! Kellemes rzs volt, gondoltuk, vgre egy nyer kompromisszum, a stb sem erlteti meg magt az egy darab helysznvel s egy darab szerepljvel, de legalbb neknk sem kell mindenfle prbatteleken keresztlmeni, hogy a film vgre, holmi eretnekek mdjn kellkpp megtisztuljunk. Vgre egy pozitv film, gondoltuk, de ez az rm (a huszadik percben) kezdett gyansan koraiv vlni. Ekkor derlt ugyanis ki, hogy a film tnyleg egyszerepls, mgpedig szigoran az. A szomszd nni, de maga Mt Gbor is csak gy jelentek meg, hogy az arcukat nem lehetett ltni, s ez nagyon gyans volt. Mert ha ennyire szigoran veszik ezt az egyszerepls dolgot, vagyis ha nem hagyjk, hogy a trtnet akr egyetlen msodpercre is kilpjen a rendezi koncepci, a sma medrbl, okunk van azt sejteni, hogy itt nem egy trtnet kibontsa a lnyeg, mindazzal egytt, ami benne van, hanem a rendez bcsi egjnak az rvnyestse.
A huszadik perctl teht mr gyanakodva tekintettnk mindarra, amit lttunk, s erre a fentieken kvl is megvolt minden okunk. Kezdett leesni ugyanis a tantusz, hogy valami nem stimmel, hogy a kezdetben bartsgos "tma", az "egy j csaj htkznapjai" valjban csak csbt felszn. Feltnt, hogy ennek a lnynak nincs komputere. Nincs rendes munkja, hanem "csak" fzis-rajzol (nagyon sok embert ismernk, akik fzis-rajzolnak, elnzst, nem gy rtjk, csak arra utalunk, hogy ez egy tmeneti mel). Aztn itt van a pasija, kiderl, hogy ns, radsul reg, s mg pocakos is (br ez utbbit csak sejtjk). Kezd nagyon gy tnni, hogy ezt a lnyt az alkotk nem igazn lttk el a tllshez szksges dolgokkal. Vajon mirt? Csak nem azrt, mert a szemnk lttra akarjk tnkretenni, tnkre zzni, hogy a vgn diadalmasan felmutassk szegny fejt, hogy "mert ilyen durva az let" ?
E gyannk hamar megszilrdult. Kiderl, hogy ez a ns s ids frfi, akihez ez a bartok, munka, pnz, csaldi httr nlkli j csaj annyira ragaszkodik, nem ms, mint az egykori nevelapja. Szleit autbalesetben vesztette el, amikor kicsi volt, aztn az apja bartja s felesge neveltk fel. Ugyan ki msba lehetne remnytelenl szerelmes ez a lny, ez a film elejn oly sugrz j csaj, mint a nevelapjba? De ez mind semmi, a film igazn akkor kezdi el kimutatni a foga fehrjt, amikor kiderl, hogy ez a nevelapa kiskorban megrontotta, s hogy ez a viszony azta tart.
Hogyan sllyedtnk idig? Hol van mr a film els pr perce, amikor Kovcs Patrcia spagettit fztt s mi azt remlhettk, hogy j filmre vltottunk jegyet? Messze, nagyon mesze, Most mr, a negyvenedik percnl nem ltunk mst, csak a rossz szndkot, hogy ezt a lnyt, ezt a karaktert durvn tnkre akarjk tenni a szemnk lttra, mgpedig nyilvn azrt, mert ahogy Steven Seagal mondja, rombolni, lni, csontokat trni mindig sokkal knnyebb, mint gygytani. Sokkal knnyebb egy szerencstlen lny-karaktert jl hazavgni egy drasztikus drma formjban, mint msflrban normlisan kibontani egy trtnetet. Ez az ellensges szndk nem fair, sem a karakterrel, sem a nzkkel szemben, mert mirt kell elrontani indokolatlanul azt, ami j, egy filmet? Mg ha Sas Tams mr csinlt is volna nhny, vagy legalbb egy olyan filmet, amiben normlisan kibontotta volna egy n trtnett, ez akkor sem viselnnk el. Ennek a lnynak a trtnete, gy tnik, azrt lett ilyen durva, mert a durva fordulatok kompenzlhatjk a fantzitlansgot, vagy mginkbb a helyszn- s esemnytelensget, rtsd az alacsony kltsgvetst, ami egybknt (30 milli) mris nem olyan alacsony, ha sszeszmoljuk a szereplket s a helyszneket.
De minden rosszban van valami j, azt gondolnnk, ez az egyszereplssg is szolglhat pozitvumokkal, pldul nem jhet be egy gyilkos, hogy lemszrolja lnyt, satbbi. Sas Tams rendezi lelemnye azonban nem ismer hatrokat. Rsznkrl ez a film ott rt vget, amikor a szegny lny a frdszobban klendezik, miutn orlisan kielgtett egy valami zsarolt, csak mert szerelme, megrontja s nevelapja telefonon ezt parancsolta neki. Azrt hagytuk el a nzteret, mert a napnl is vilgosabb vlt, hogy ez egy lebundzott meccs, hogy ennek a lnynak, ennek a karakternek semmi eslyt sem adott az alkotja, ahogyan neknk, a nzknek sem. |